Západočeská pobočka

Expedice za zatměním Slunce Novosibirsk I

Reportáž z místa pozorování

Cesta do Novosibirsku

Příští týden nás v pátek 1. srpna čeká zatmění Slunce. Z naší republiky bude pozorovatelné jen jako částečné (přibližně 24% sluneční zákryt). Úplná fáze zatmění bude pozorovatelná z východní Kanady, Grónska, Severního ledového oceánu, středního Ruska, západního Mongolska a střední Číny. Nebudu se zde rozepisovat o tom, co nás čeká a proč, vše můžete nalézt na stránkách České astronomické společnosti, kde naleznete i odkazy na online přenosy z pásu totality, a nebo na webu americké vesmírné společnosti NASA.

Západočeská pobočka pro své členy plánovala expedice za zatměním již v roce 1999, kdy pás totality minul naše území jen o pár desítek kilometrů. Tenkrát asi vzniklo to nadšení a chuť vydat se za každým dalším, byť jen trochu dostupným zatměním Slunce. V roce 1999 byla naplánována první velká expedice, kdy členové pobočky s dalšími astronomy pozorovali zatmění Slunce skoro po celé délce pásu protínajícího Evropu, od Francie až po Bulharsko. Pak nastal na 4 roky klid a až v květnu 2003 jsme se brzo ráno dočkali částečného zatmění pozorovatelného z České republiky. V mnohých pozorovatelích začalo narůstat přesvědčení, že nejlepší pozorování je přeci jen v pásu totality. A tak se začala plánovat expedice Prstencové zatmění Slunce 2005 Španělsko. Po úspěšném pozorování si cestovatelé ani nestačili odpočinout a na jaře roku 2006 se vyráželo na další významné zatmění, tentokrát do Turecka.

Po dvou letech klidu je tu opět zatmění, které je relativně blízko. Proto se několik nadšenců vydává na cestu do pásu totality. Jak jste již z nadpisu pochopili, jedou směr Novosibirsk. Cestují vlakem směr Praha - Varšava - Minsk - Moskva - Novosibirsk. Cesta zabere přibližně 7 dní a celá expedice potrvá 21 dní. Nesmím také zapomenout na "light" variantu expedice, jejíž účastníci ještě v klidu vyčkávají doma a ke zbytku expedice se připojí až na poslední chvíli, protože jako dopravní prostředek zvolili letadlo. Čas ukáže, která varianta byla bezpečnější, jestli ruské letecké společnosti nebo cesta vlakem přes polovinu Ruska. Možná se ale nechce účastníkům této expedice čekat, až budou moci pozorovat zatmění Slunce přímo z České republiky, které nás čeká v roce 2135,ale jen v její severní části. Úplné zatmění Slunce pozorovatelné z Plzeňského kraje nastane až 20.dubna 2433. Možná je žene touha za dobrodružstvím, možná chuť získat spoustu naměřených údajů z meteorologické stanice, možná.... Spíše si ale chtějí opět vychutnat ten nezapomenutelný zážitek, kdy uprostřed dne nastává noc, kdy se na denní obloze objeví jasné hvězdy a planety.

Západočeská pobočka, jejíž členové jsou v expedici společně se zaměstnanci Hvězdárny a planetária Plzeň a Hvězdárny v Rokycanech, se proto rozhodla Vám alespoň zprostředkovaně přenést zážitky z cesty za zatměním. Proto jsme připravili tuto reportáž, kde by se pravidelně každý den měl objevit krátký článeček od "expedičníků" doplněný fotografií. Snad nám to technika a mobilní operátoři umožní. Po tomto rozsáhlejším úvodu již přenechám slovo expedici a třeba Vás zážitky z cest a hlavně z pozorování úplného zatmění Slunce nalákají na další zatmění v roce 2009 tentokrát do Šanghaje.

DEN NULA - ODJEZD - 23. července 2008

Bohužel první zápis musí být ještě ode mně, protože jsem si nenechal ujít možnost vyprovodit expedici na nádraží a zamávat jim. České dráhy opět nezklamaly a vlak přijel s několika minutovým zpožděním, které snad časem nebude narůstat.

Batohy a pojízdná meteo. stanice
První nástup do prvního vlaku
Rozloučení ředitelů hvězdáren
A s úsměvem vstříc šťastným zítřkům
Kompletní vlaková expedice, již ve vlaku
A už se jede

DEN PRVNÍ - CESTA PŘES ČR A POLSKO - 24. července 2008

Bohužel z dnešního dne se díky technickým problémům dostala do Čech jen jedna sms. Na odstranění technických problémů pracujeme vší silou. Zde je ukázka prvního částečně dorazivšího textu.

Úplné zatmění Slunce 1.8.2008 Rusko – Novosibirsk

Reportáž o expedici

Lumír Honzík
Rozhodnutí
Úplné zatmění Slunce je naprosto unikátní astronomický úkaz, který většinu těch, co ho spatřili poprvé naprosto ohromí. Je to tím, že během relativně krátké doby nastane několik událostí, které člověk nestíhá vstřebávat. Tento úkaz však ………………..zemského povrchu, který …………………. …..jako tomu bylo v roce 1999 ………….zatmění se bohužel odehrávají na poněkud vzdálenějších místech. Je pravdou, že kdo zatmění již jednou spatřil, chce to vidět opět. A tak vydat předběžné rozhodnutí o tom, že se pojede problém není. Trochu jiné to je s rozhodnutím definitivním.

Text je bohužel neúplný neb pochází z takovýchto přepisů.

SMS - Odesláno 24.7.2008 20:50:11
Jsme prave na Beloruskych hranicich. Hodlam poslat celkem 8 MMS zprav, ale zatim mi slo odeslat jen pet. Co se deje?

Nakonec se podařilo zpětně získat krátké zápisky i fotografie, ale od jiného autora. Na místě, kde jsou tečky byla informace nečitelná a všimněte si také jiného číslování dnů expedice.

Den druhý – přes Varšavu stále dál

Přesto, že jsme spali …, jsme jakým si zázrakem přežili a úsvit nás zastihl uprostřed polských plání. Krátce po ránu jsme zakotvili ve Varšavě a rozhodli se využít naše čekání na další spoj prohlídkou města a rozjímáním nad místním folklórem.

Náš vlak, kterým jsme měli dojet do Moskvy, byl jeden z nejlepších, jaké jsme viděli, což nás naplnilo obavami, neboť to asi bude to nejlepší, čím pojedeme.

Kontrola na běloruských hranicích byla velmi drsná a všichni se báli. Avšak zastřelit nás nestačili, a tak jsme pokračovali dále až do Brestu, kde nám měnili podvozek, z čehož byl nejvíce unešen Lumír. Dále jsme již nic zajímavého nečekali, a tak jsme šli do hajan.

Před Kongresovým centrem ve Varšave.
Fri Jul 25 07:23:16 CEST 2008

DEN DRUHÝ - RUSKO - 25. července 2008

SMS - Odesláno 25.7.2008 07:28:44
Ahoj prosim potvrd mi prijeti jedné mms. A jinak posilame pozdravy z Ruska kde je krasné teplo a slunecno. Zdrastvuj Matej

Na přenosové trase jsou stále problémy došlo sice již několik mms zpráv bohužel v nepoužitelném formátu.

SMS - Odesláno 25.7.2008 07:59:03
Jinak nás čeká stanice Wjasma a pak až Moskva kde bychom měli být v 13:00 ale máme zpoždění.

ICQ chat - 25.7.2008
cesnecek ‎(13:07):
dobry den
zdravime z Moskvy..
mesal ‎(13:07):
nazdar silenci
cesnecek ‎(13:07):
zatim jen zkousim net...Cesnek..pocasi krasne, cesta uzasna..
vecer zasleme informace dalsi
mesal ‎(13:08):
data sem, mmsky se nedaji cist lidi se ptaji
je tu strasne horsko
mesal ‎(13:08):
to tady taky
nejsou cist
sakris
poslem fotky vecer a nafotime to,co jsme napsali
cesnecek ‎(13:09):
dobre
hele vecer bud v pohotovosti..spise to posleme na mail..primo z fotaku nafocene
mesal ‎(13:10):
jasny k fotkam davejte popisky a casy at vim odkud to je
cesnecek ‎(13:11):
dobre
cesnecek ‎(13:13):
jdem ted do mesta, ozvem se vecer

MOCKBA, ТОВАРИЩ

Probudili jsme se do slunného dopoledne, kdy za okny ubíhaly širé ruské pláně. Do Moskvy jsme dorazili ve 13:00 a ihned jsme zjistili, že s naší znalostí ruštiny to tu bude více než krušné.

Jakýmsi zázrakem se nám podařilo dostat do našeho hostelu a vcelku zajímavou směsicí ruštiny a angličtiny se i ubytovat. Po rychlém vybalení jsme se vydali na prohlídku města.

Jediné co jsme stačili, bylo Rudé náměstí a Kreml, ale i tak se nám to líbilo. Na hodinový šlofík naproti chrámu Vysiluje Blaženého, ale asi nikdo z nás nezapomene.

Večer byl proplněn nekonečným kecáním, přičemž Matěj, Lumír a Ondra si povídali na balkoně, ale Martin s Tondou rozpoutali konverzační bouři s ostatními obyvateli hostelu a nutno podotknout, že nezůstalo jen u konverzace.

Pojízdná meteo. stanice v ruském vlaku
Moskva

DEN TŘETÍ - SMĚR SIBIŘ - 26. července 2008

Zrovna hledame vlak smer Sibir. Datum a čas: Sat Jul 26 11:27:30 CEST 2008

Vzhůru na Sibiř

Dnes jsme málem zaspali. Ač jsme si večer řekli, že cca 5 hodin před odjezdem vlaku by bylo fajn, museli jsme se smířit s faktem, že holt 3 hodiny na hygienu, snídani a přesun(samozřejmě s hledáním vlaku) stačit musí.

Dalo by se nazvat opravdovým husarským kouskem, že se nám ve změti písmen cyrilice podařilo nalézt ty, jenž nám udávaly směr ku vlaku našemu. Nalezli jsme svá kupé a uvelebili se očekávajíce počátek naší 50-ti hodinové cesty Transsibiřskou magistrálou.

Martin, Lumír, Matěj a Ondra jsou v jednom kupé, já zvolil cestu v kupé s domorodci. Oblíbila si mě tu jedna holčička (typoval bych jí tak na 4-5 let) a zdá se, že ji nijak nevadí to, že jí vůbec nerozumím. Pro dnešek již nic zvláštního nečekáme.

Klid na dusi
Sat Jul 26 18:54:34 CEST 2008
Caj o pate na Magistrale
Sat Jul 26 19:00:51 CEST 2008
Pohoda ve vlaku.
Sat Jul 26 19:04:55 CEST 2008

50-ti hodinová cesta vlakem bude probíhat přes města Nižnij Novgorod, Vjatka, Perm, Jekatěrinburg a Omsk až do Novosibirsku (zdroj wikipedie ) a zde naleznete vyznačenou trasu na mapě.

DEN ČTVRTÝ - TRANSIBIŘSKÁ MAGISTRÁLA - 27. července 2008

Kvapem za Uralem

Musím se přiznat, že ač jsem z naší výpravy byl jediný, spalo se mi opravdu strašně. Prostoru zde mnoho není, vlak nejede nijak tiše a navíc nešlo ani pořádně zavřít okno, takže nám tu bylo dost zima.

Mimo to byl dnešní úsek cesty vcelku jednotvárný. Není totiž mnoho činností, které by se tu daly dělat, a těch málo člověku rychle omrzí. Ale abych nelhal, stalo se pár zajímavostí – v prvé řadě jsme přejeli Ural, na což jsme se všichni těšili. Dále jsme na jedné ze zastávek vyrazili k místním babičkám na nákupy. Zhruba v poledne nás k všeobecnému smutku opustila Sasha (viz fotky), čímž se nuda zde dost prohloubila. A co se mně týče, osazenstvo mého kupé se komplet vyměnilo a nyní jsem tu se třemi Rusy.

(Poslední zápis učiněn ve Sverdlovsku.)

Nase spolucestujici Sasha
Mon Jul 28 08:01:07 CEST 2008
Nakupujeme
Mon Jul 28 08:13:46 CEST 2008
Pohoda
Mon Jul 28 07:31:23 CEST 2008

DEN PÁTÝ - TRANSIBIŘSKÁ MAGISTRÁLA - NOVOSIBIRSK - 28. července 2008

SMS - Odesláno 28.7.2008 08:44:01
Zacina se nam tu horsit pocasi - podivej se na Eumetsat, jak to vypada nad Novosibirskem.

Novosibirsk

Během odpoledne se opět nic zvláštního nestalo, neboť širé ruské stepi jen zřídkakdy vydaly něco jiného než břízový les. Po (u některých členů krušném) spánku následoval obvyklý program nepřetržitého jídla a hloupých keců oproti včerejšku jen s tím rozdílem, že bylo nutno se sbalit, neboť čas příjezdu do Novosibirsku byl v 14:40 moskevského času („MOČ“ jak ho nazval Lumír).

Oproti Moskvě je Novosibirsk mnohem přehlednější, a menší, takže nám nečinilo mnoho potíží nalézt místo srazu s naší místní koordinátorkou, avšak ….

Ona nám sdělila, že museli na poslední chvíli změnit místo našeho ubytování, protože vlastníkovi bytu „hrklo ve škebli“ a chtěl 20 000 rublů navíc. Nalezli nám tedy ubytování jiné – po třech ve dvou velmi dobře zařízených bytech a blíže k sobě. Sice za příplatek 10 000, ale vzhledem ke kvalitě je přijatelný.

Skvělý den jsme uzavřeli nákupem v místním obchodě a již dlouho postrádanou sprchou .