Západočeská pobočka

Expedice za zatměním Slunce Novosibirsk IV

Den D

Reportáž z místa pozorování- dni po zatmění

DEN DESÁTÝ - NOVOSIBIRSK den po té - 2. srpna 2008

Expedice si vychutnává úspěchy včerejšího dne a proto dnes přišla pouze jedna zpráva a to o dni před zatměním, zařadil jsem ji proto podle časové posloupnosti a naleznete ji na konci druhého článku Reportáž z místa pozorování.

Již se zase rozproudila komunikace a přišlo několik informací a dokonce se vrátila i jedna expedice. Takže následuje zpráva letecké expedice a za ní pak další info z Novosibirsku.

PRAHA - 2. srpna 2008 15:38 SELČ

Po sedmi hodinách letu (Novosibirsk-Moskva 4:10 a Moskva-Praha 2:55) a divokém přesunu mezi terminály letiště Šeremetěvo, který byl způsoben zpožděním prvního letu, přistála v Ruzyni letecká část výpravy. Následovala cesta autobusem do Plzně (samozřejmě s nezbytnou horkou čokoládou cestou :-), kde se dovezených dat okamžitě (20:30 SELČ) zmocnil J.Polák a již v noci byly první obrázky na stránkách HaP Plzeň. Další obrázky a doufejme i zpracování se časem budou postupně objevovat i na stránkách Západočeské pobočky.

Po zatmění

Hned po ránu nás zklamal pohled na kompletně zataženou oblohu. Věděli jsme sice, že tak pěkné počasí, jako bylo včera, zkrátka nemůže vydržet, ale déšť hned po ránu byl překvapením.

Při ranním setkání jsme se shodli, že v tomto počasí nemá smysl měřit, a tak jsme se rozhodli pro náhradní program, který však vzal za své, když se krátce po obědě začala oblačnost protrhávat.

Bylo tedy nutné začít s měřením, avšak s jednou malou změnou personálu - motorizovanou skupinu tvořili Honzík, Trnka, Komora, Adamovský. Minář s Kučerou měli vlastní program ve městě (neboli byli ponecháni svému osudu).

Měřit jsme začali krátce pře 4 hodinou místního času. Vše probíhalo podle plánu, ale s narůstající nervozitou jsme očekávali večerní nálet komárů. Ten přišel až během demontáže stanice.

Měření jsme ukončili podle plánu a cesta zpět proběhla bez větších potíží. Na ubytovnách poté někteří členové (já a možná ještě někdo) využili zbylých pár hodin k praní prádla a přípravě na zítřejší odjezd.

DEN JEDENÁCTÝ - NOVOSIBIRSK poslední den na místě - 3. srpna 2008

Naposledy Novosibirsk

Ráno byly zahájeny, již první přípravy k odjezdu. První z věcí, které bylo třeba udělat, bylo předání auta, pro které si přijel majitel autopůjčovny hned po ránu.

Ač jsme se chtěli na plánech domluvit ráno, nedařilo se nám to, a tak bylo rozhodnuto, že si zajdeme na internet a domluvíme se tam (Lumír chtěl jít do muzea lokomotiv, ale za boha jsme nebyli schopni zjistit, kde se ono muzeum nachází).

Ani na internetu nic nebylo, takže bylo rozhodnuto jít se podívat na řeku Ob a poté si zajít na oběd. Po dlouhém hledání jsme zakotvili v restauraci Agat, kde jsme vyzkoušeli kavkazské kuchyně.

Poté jsme na cestě zpět nakoupili a začali intenzivně balit a uklízet, abychom mohli ve 21:00 předat byty. Vše proběhlo bez problémů, a tak jsme se vydali na vlak, který jsme po krátkém hledání našli a po naložení a uložení veškeré výbavy jsme mohli z oken dát poslední sbohem nejen Obu, ale také Novosibirsku.

Pred vchodem cekame na ranni rozdeleni ukolu
Mon Aug 04 02:00:29 CEST 2008

DEN DVANÁCTÝ - OPĚT NA CESTĚ - 4. srpna 2008

Zpátky do Evropy

Oproti jízdě tam je cesta z Novosibirsku provázena podstatně horším počasím, ale zato jedeme vlakem „Rossija“ – tedy tím nejznámějším. Také cesta, kterou jedeme je zčásti jiná (za Jekatěrinburgem ubíhá více na sever) a jsou zde i lepší služby – dnes jsme dostali svačinu a posléze i teplý oběd.

Ve vlaku nám „patří“ jedno dvoulůžkové (obýváno Martinem a mnou) a jedno čtyřlůžkové, kde trávíme většinu času konverzací, hraním her (neboli společenskou zábavou) a v případ Jiřího Mináře i skládáním básní.

Předtím než ulehneme, můžeme ještě nad západním obzorem obdivovat krásná a rozsáhlá noční stříbřitá svítící oblaka (NLC – dle názoru Martina).

Na stránkách Hvězdárny v Rokycanech se objevila fotoreportáž z letecké expedice a snímky z průběhu zatmění. A pro úplnost uvádím ještě jednou odkazy na stránky HaP Plzeň, kde je další fotogalerie snímků, animace zatmění a detail koróny, které zpracoval z dodaných dat letecké expedice Jirka Polák.

Den D

DEN TŘINÁCTÝ - OPĚT NA CESTĚ - 5. srpna 2008

Moskva podruhé

Ačkoliv se nám zdá, že cesta zpět plyne podstatně rychleji než cesta tam, nic to nemění na faktu, že na magistrále není mnoho co dělat. Vesměs poklidná cesta plná her a konverzace o všem možném byla narušena jen několika málo neobvyklostmi.

První z nich byl oběd podávaný v deset hodin dopoledne a druhou bylo to, že jsme netušili která z řek, přes které přejíždíme je Volha.

Poté, co jsme dorazili do Moskvy, následovalo to, čeho jsme se již dlouho předem obávali – přeplněné moskevské metro. I bez batohů a stanice by to bylo velmi obtížné, natož se vším výše zmíněným.

Avšak díky naší nezdolné nátuře se nám tímto metrem podařilo prodrat s hlavou vztyčenou a následně jsme se i ubytovali v hostelu, kde jsme již noc na cestě tam ( do Novosibirsku) strávili. Následoval obvyklý večerní program naplněný mezinárodní konverzací.

Jeste na Magistrale
Wed Aug 06 17:19:11 CEST 2008
Blbneme v parku
Wed Aug 06 17:09:07 CEST 2008
U raketoplanu Buran
Wed Aug 06 17:21:13 CEST 2008

DEN PATNÁCTÝ - MOSKVA - 7. srpna 2008

Od Buranu ke Kremlu

Vzhledem k faktu, že Moskva je městem značně zajímavým a že se zde nachází několik astronomicky zajímavých míst, bylo již po ránu rozhodnuto vyrazit metrem (a potažmo pěšky)k prohlídce raketoplánu Buran, stálé expozici kosmonautiky v areálu kosmické agentury Roskosmos a na večer nám Jirka Minář domluvil exkurzi v místním (dle našich informací jediném v současně fungujícím) planetáriu .

Raketoplán Buran byl umístěn v Gorkého parku a bylo trochu obtížné se k němu dostat. Když jsme se k němu dostali, zjistili jsme, že je zde jen jako jakási pouťová atrakce a (dle mého názoru) je v zuboženém stavu.

Od raketoplánu jsme se procházkovou chůzí odebrali přes střed města na metro a vyjeli směrem Roskosmos. Přes naši usilovnou snahu se na stálou expozici podívat, nám bylo sděleno, že bez propustky to nepůjde, takže jsme se (s ohledem na čas) vydali zpět do hostelu na jídlo. Navíc jsme zde zanechali Ondru, který se necítil zrovna dobře.

Setkání na Moskevském planetáriu bylo naplánované na 19:00 MOČ, avšak kvůli problémům s hledáním planetária jsme tam dorazili asi o 20 minut později. Zde nám předvedli všechny možnosti planetária a ukázky výukových programů. Po té nás pohostili a následovala pravá nefalšovaná družba (výměna zážitků a poznatků) až do doby, kdy nám začalo hrozit, že nás zavřou v parku, kde se ono planetárium nachází.

Na cestě zpět jsme ………a vydali jsme se na noční prohlídku Kremlu, což byl doslova pohádkový zážitek.

Mala ulicka vedle hostelu
Wed Aug 06 19:29:20 CEST 2008

DEN ŠESTNÁCTÝ - MOSKVA - 8. srpna 2008

Sbohem Moskvě

Vlak směr domov vyráží až ve 23:45takže nám zbývá dost času na prohlídku některých míst, která jsme včera nestačili – v první řadě věž Ostankino.

Na cestě metrem se nám podařilo vystoupit o zastávku dřív, a tak se cesta k věži o trochu protáhla. Avšak ani to jí z majestátnosti mnoho neubralo. Dovnitř nás sice nepustili, ale to jsme si vynahradili vyhlídkovou jízdou nadzemní dráhy, která vedla kolem památníku kosmonautů.

Po skromném obědě bylo odhlasováno podívat se ještě jednou do středu města, a to za místy, která jsme dosud míjeli. Než byl čas vrátit se, stihli jsme první anglickou ambasádu v Moskvě, nespočet kostelů a ústřední bývalé KGB "Ljubljanka".

Zpátky u kostela jsme se najedli, napili, dořešili poslední organizační záležitosti, dobalili a krátce před desátou večerní hodinou jsme vyrazili na vlak.

Vše proběhlo bez problémů, a tak v klidu usínáme ve vlaku směr Čechy.

Ps: Z Moskvy nás odjíždí jen pět, neboť Jirka Minář odlétá do Ženevy až za dva dny.

Druzba v planetariu 1.
Fri Aug 08 10:33:37 CEST 2008
Druzba v planetariu 2.
Fri Aug 08 10:30:11 CEST 2008
Ostankin
Aug 08 10:28:03 CEST
Byvala KGB - Ljubljanka
Fri Aug 08 10:50:53 CEST 2008
Priprava na prechod 18-ti pruhu.
Fri Aug 08 10:23:39 CEST 2008
S bagazi pred metrem.
Fri Aug 08 10:23:01 CEST 2008

DEN SEDUMNÁCTÝ - CESTA DOMŮ - 9. srpna 2008

Vlakové reggae

Probudili jsme se z neklidného spánku hluboko v Běloruském území a s očekáváním stejného dne jako na Transsibiřské magistrále jsme jeli vstříc novému dni. Avšak hned po ránu nám začaly přicházet SMS zprávy o vlakovém neštěstí (a tudíž blokaci) u Studénky, což nás značně znepokojilo, ale teď nemáme jinou možnost než pokračovat a doufat v nejlepší (Studénkou totiž máme projíždět).

Oproti cestě tam byla pasová kontrola při cestě domů podstatně zajímavější. Mimo běžných kontrol osobní a celní nás však potkala třeba i kontrola množství valut.

Další ze zajímavostí naší cesty následovala v Brestu, kde nám opět měnili podvozek a táhla vagónů. Co nás však značně naštvalo, byl fakt, že náš vagón měl problémy s klimatizací a pražilo na něj slunce, takže se v něm takřka nedalo vydržet.

Ve vlaku nám dělá společnost jeden sympatický Ostravák, se kterým se nám skvěle povídá, neboť slyšet češtinu od někoho jiného, než od naší skupiny, potěší na duši.

Během cesty Polskem jsme měli podezření na narůstající zpoždění vlaku vinou výše zmiňované nehody, avšak stále čekáme na potvrzení, které zjistíme pozorováním příjezdů do Katowic (skutečného a plánovaného). Dále zvažujeme možnost výstupu o stanici déle (v Ostravě).

Vymena podvozku v Brestu.
Sat Aug 09 08:50:27 CEST 2008

Sat Aug 09 08:42:11 CEST 2008

Ve 14:00 dorazila expedice úspěšně na plzeňské nádraží, závěrečné informace a ukončení reportáže přineseme začátkem přístího týdne.

Dnešním dnem končí, návratem expedice, i naše reportáž z daleké dobrodružné cesty za úplným zatměním Slunce do Novosibirska. Snad jsme Vám trochu přiblížili průběh expedice a mohli jste si tiše zoufat, že jste nakonec nenašli dost odvahy a nejeli také. Pokud tedy neseberete dost odvahy nebo financí na následující expedici Čína 2009 můžete se těšit na další online reportáž, kterou pro Vás opět připravíme. S expedicí do Novosibirska se ale ještě neloučíme, protože se jistě objeví fotogalerie zajímavých reportážních snímků a také dat z úplného fáze zatmění Slunce (zde jen malá ukázka od Lumíra Honzíka, fotografiím a výsledkům je věnován zvláštní článek). Závěr reportáže musí patřit samozřejmě expedici a tak poslední slovo přenechávám expedici.

Konečně doma

Přestože jsme do Bohumína přijeli o celou hodinu později než hlásal jízdní řád (tedy v 01:15), zprvu nám to nijak nevadilo, neboť vlak, kterým jsme plánovali jet dále, měl plánovaný odjezd krátce před druhou hodinou ranní (1:57). Naneštěstí se zde promítly následky včerejší tragické nehody v Studénce a onen spoj do Bohumína vůbec nejede, takže bylo třeba nalézt náhradní řešení. Tímto byl zvolen Rychlík Silesia na přímé lince na pražské Smíchovské nádraží (s odklonem přes Valašské Meziříčí). Na palubě sice nebyla jiná místa než v první třídě, ale to nám nijak nevadilo a za místo navíc jsme si rádi připlatili.

Tento vlak vyjížděl s cca 50-ti minutovým zpožděním a jízdu jsme začali spánkem, kterého se nám ve vlaku z Moskvy tuto noc ještě mnoho nedostalo. Po probuzení jsme zjistili, že naše zpoždění narostlo již na 275 minut a než jsme opustili stanici, ve které jsme stáli, narostlo ještě o 20 minut.

Avšak ani to nám nezabránilo v navození obvykle veselé atmosféry ve vlaku, a tak nám cesta rychle ubíhala. Do Prahy jsme dorazili s celkem 310 minutovým zpožděním, avšak akorát včas, abychom chytili již čekající rychlík směr Plzeň. Strojvedoucí zřejmě cítil naši touhu dostat se domů, jel svižně, a tak jsme již krátce před druhou hodinou odpolední stáli na Hlavním vlakovém nádraží v Plzni. Zde jsem se od výpravy odpoutal a zamířil domů, zato Lumír došel pro auto, aby odvezl vybavení na Hvězdárnu a posléze rozvezl zbytek výpravy domů, čímž se oficiálně dá naše Expedice 2008 nazvat úspěšně zakončenou.

Všem, kteří si tyto články rádi četli, přeji do života alespoň způli tolik štěstí a zábavy, jako jsme si užili my na této naší expedici tímto se s vámi loučí internetový kronikář Expedice za úplným zatměním Slunce do Novosibirska v roce 2008 (čili Expedice Sibiř 2008).